KLM wil niet langer vier, maar slechts drie piloten meenemen op lange intercontinentale vluchten.
Dat meldt de Volkskrant. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij wil de vierde piloot schrappen om te bezuinigen. Het voorstel is ingebracht bij de cao-onderhandelingen, zo bevestigde de woordvoerder van de pilotenvakbond tegen de krant.
Het voorstel van KLM is al ouder, maar het is wel een beetje ongelukkig dat het nieuws naar buiten komt net na de ramp met het Germanwings toestel. Vlucht 9525 van de budgetdochter van Lufthansa stortte op 24 maart neer toen de co-piloot van de Airbus 320 waarschijnlijk met opzet tegen een berg aanvloog. De co-piloot, Andreas Lubitz, had daartoe volgens de onderzoekers van justitie in Frankrijk de gezagvoerder buiten gesloten.
Sinds de ramp hebben veel vliegtuigmaatschappijen de regel ingevoerd dat er altijd twee mensen in de cockpit moeten zijn. Bij korte vluchten betekent dat dat als één van de piloten de cockpit verlaat, een ander lid van het cabinepersoneel tijdelijk zijn plek inneemt.
Vier piloten is uitzonderlijk
Overigens hebben veel andere maatschappijen ook bij lange vluchten maar drie piloten aan boord. De vierde man van KLM is eigenlijk vrij uitzonderlijk, en komt voort uit eerdere CAO-afspraken over rusttijden.
KLM moet de komende vijf jaar 700 miljoen euro bezuinigen. Werknemers van KLM moeten volgens Elbers “efficiënter” gaan werken om de marges op te krikken. Het bedrijf gaat een ‘productiviteitstarget’ hanteren van 4 procent. “We zullen met elkaar 4 procent harder moeten werken”, zo verduidelijkte de topman in november van dit jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl